Τετάρτη, 9 Μαρτίου 2011

ΤΟ ΦΑΤΣΟΒΙΒΛΙΟ, ΤΟ ΦΑΚΕΛΩΜΑ ΚΑΙ Ο ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ

Λοιπόν πάντα αναρωτιόμουν με ποιον τρόπο "αξιοποιεί" το facebook το "φακέλωμα" των μελών του. Πολύς λόγος γίνεται για το γεγονός ότι "μας φακελώνουν", ωστόσο η γνώμη μου είναι ότι στο κάτω κάτω το μόνο που έχουν από εμάς είναι μια ηλεκτρονική διεύθυνση. Τα άλλα μπορούμε να τα κρύψουμε ή να τα παραποιήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε το δίκτυο του facebook όσο και όπως μας εξυπηρετεί. Προφανώς όμως κανείς δεν δίνει τίποτε τσάμπα, οπότε κι αυτοί κάτι κερδίζουν. Τι όμως? Εχτές συνέβη κάτι που μου έλυσε την απορία.

Σε ένα διάλογο στο facebook, στον οποίο συμμετείχα και εγώ, κάποιος φίλος ανέφερε παρεμπιπτόντως τον Leonardo da Vinci. Συγκεκριμένα μιλούσαμε για το μυστικό δείπνο και αναφέρθηκε στον γνωστό πίνακα του μεγάλου ζωγράφου. Το γεγονός ήταν άνευ σημασίας και θα το ξεχνούσα αμέσως, αν δεν συνέβαινε να λάβω την επόμενη μέρα ένα ηλεκτρονικό μήνυμα, στην διεύθυνση που έχω δώσει και στο facebook, με θέμα "Έκθεση Leonardo da Vinci". Ως αποστολέας εμφανίζεται το info@leonardodavinci.gr.

Τυχαίο? Δε νομίζω.

Εσείς τι λέτε?

15 σχόλια:

Elite User είπε...

σημερινο παραδειγμα θα σου πω. Στις μουσικες προτιμησεις μου εχω συμπεριλαβει ενα σχημα της psytrance σκηνης , τους GMS. Ειναι πολυ γνωστοι στον χωρο. Σημερα ειδα διαφημηση στο γνωστο δεξι μερος του φατσοβιβλιου , μιας ιταλικης εταιριας με γιωτ που λεγεται GMS. Δεν υπηρχε κανενας μα κανενας λογος να μου ερθει τετοια διαφημιση. Το φατσοβιβλιο δεινει τεραστια σημασια στις προτιμησεις σου. Τις κλεβει ολες μα ολες για να σε καταταξει σε target group διαφημισης. Αστα να πανε.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Σίγουρα κάποιοι αλιεύουν από συζητήσεις ζητήματα που τους ενδιαφέρουν. Υπάρχουν δεκάδες τέτοια λογισμικά, όπως ακριβώς κι εκείνα που κάνουν αποδελτίωση στο διαδίκτυο από ανακοινώσεις ή αναφορές σε επιχειρήσεις, κόμματα κλπ.

Αόρατη Μελάνη είπε...

Σίγουρα, και το θεωρώ δεδομένο, αλλά μέσα σε κάποια αποδεκτά πλαίσια.

Σε σχέση με αυτό που λέει ο Ελίτε:
Θεωρώ θεμιτή τη διαφήμιση εντός του ίδιου του facebook, ακόμη και την ανίχνευση των ενδιαφερόμτων μου με σκοπό την στόχευση της διαφήμισης, πάντα όμως εντός του ίδιου του facebook. Κατά κάποιον τρόπο είναι σαν το διαφημιστικό μπλουζάκι που σου δίνουν τσάμπα, αλλά έχει πάνω τη στάμπα της εταιρείας που σου το χάρισε, ή σαν το περιοδικό ποικλίλης ύλης που έχει τις μισές σελίδες του γεμάτες διαφημίσεις (και αυτό θυμίζω ότι το πληρώνεις, παρ' όλα αυτά).

Το facebook μου παρέχει δωρεάν ένα ευέλικτο δίκτυο, λογικό είναι να θέλει κάπως να βγάλει τα λεφτά του, αναρτώντας διαφημίσεις - στο δικό του χώρο, επαναλαμβάνω.

Όταν όμως διαθέτει τη διέυθυνσή μου σε τρίτους για να μου στέλνουν διαφημιστικά μηνύματα, χωρίς να μου έχει ζητήσει προηγουμένως την άδεια και χωρίς να με έχει ενημερώσει, ε αυτό το θεωρώ αθέμιτο.

Elias είπε...

Αόρατη Μελάνη, νομίζω ότι σ' αυτό το άρθρο θα βρεις τις απαντήσεις που ψάχνεις - κι ακόμα περισσότερες!...

Μικρό απόσπασμα: "Right after I e-mailed a friend in Texas that I might be coming to town, a suggestion for a restaurant in Houston popped up as a one-line all-text ad above my Gmail inbox"

(το άρθρο το βρήκα μέσω Buzz)

Ιοκάστη είπε...

Ναι το κάνουν :S. Είχε γίνει θέμα αρκετές φορές αυτό. Δες εδώ, εδώκι εδώ για παράδειγμα.

Αντώνης (apeleytheros) είπε...

το facebook, όπως και η google κλπ χρησιμοποιούν όλα τα στοιχεία που τους παρέχεις στο δίκτυο τους (κείμενο) προκειμένου να στοχεύουν καλύτερα τις διαφημίσεις από τις οποίες πληρώνονται. Στο facebook υπάρχουν 2 μέθοδοι προώθησης, per view και per click. Οπότε αν χρησιμοποιεί στοχευμένα με βάση keywords τις διαφημίσεις, πετυχαίνει πολύ μεγαλύτερο ratio στο per click.

Αυτό όμως γίνεται με αλγόριθμους από το ίδιο το facebook,google η άλλο όχι από τους διαφημιστές. Μπορεί να συμμετέχει όποιος θέλει σε αυτό, πχ να κλειδώσει τις λέξεις «ένωση άθεων» η «άθεος» (στο google ads, σε μιά απλή φόρμα) και να όποτε κάποιος ψάχνει κάτι με αυτές τις λέξεις να βλέπει διαφήμιση για την Ένωση Άθεων. Ίδιες δυνατότητες υποψιάζομαι ότι παρέχει και το φατσοβιβλίο.

Αόρατη Μελάνη είπε...

Αυτό το ξέρω, και το έχω αποδεχτεί.

Αυτό που λέω είναι ότι μου ήρθε διαφήμιση στο email μου, και μάλιστα από άσχετο φορέα, ούτε καν από το ίδιο το facebook, και φυσικά χωρίς να έχω δώσει την άδειά μου να μοιράζουν το email μου δεξιά και αριστερά.

EvanT είπε...

Εκεί κολλάς; Εδώ έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν ό,τι υλικό ποστάρεις στο Facebook, όποτε θέλουν, όπως θέλουν, εφ'όσον εξακολουθείς να είσαι μέλος με μόνη προϋπόθεση να μην παραβιάσουν τις ρυθμίσεις ιδιωτικότητάς σου (δηλ. να μη χρησιμοποιήσουν φωτογραφίες σου που δεν είναι δημόσιες).

Ακόμα δικαιούνται να κρατούν "αντίγραφα ασφαλείας" ακόμα και όταν διαγράψεις το λογαριασμό σου, αρκεί να μην έχουν πρόσβαση άλλοι χρήστες σ'αυτά, για 3 μήνες.

Κι εσύ ανησυχείς για ένα ευκόλως αντικαταστήσιμο mail; :P

Να κι ένα κομμάτι από το Privacy Policy του Facebook:

5. How We Use Your Information
To serve personalized advertising to you. [...] Even though we do not share your information with advertisers without your consent, when you click on or otherwise interact with an advertisement there is a possibility that the advertiser may place a cookie in your browser and note that it meets the criteria they selected. (κοινώς σ'αυτή την περίπτωση το Facebook δε φέρει ευθύνη να σε προστατέψει).

Αόρατη Μελάνη είπε...

Μάλλον είμαι πολύ αφελής γι' αυτόν τον κόσμο...

EvanT είπε...

Βασικό: Διαβάζουμε πάντα το EULA και ΔΕΝ πατάμε ΠΟΤΕ, μα ΠΟΤΕ κατ'ευθείαν το AGREE. Βαρετό, ναι, αλλά τουλάχιστον αν είναι να μας πιάνουν τα οπίσθια, να μας τα πιάνουν εν γνώσει, να γουστάρουμε κιόλα! :P

koobecaf είπε...

Μ' άρεσε η αθώα φράση"...or otherwise interact with an advertisement..."
Μερικές διαφημίσεις σε ιστοσελίδες ενεργοποιούνται αν ο κέρσορας του ποντικιού περάσει από πάνω τους. Αυτό είναι "interact", βεβαίως βεβαίως.
Αποφεύγω όσο το δυνατόν ακόμα και να μπαίνω σε σελίδες του Facebook, γιατί το βρίσκω ύπουλο.
Κρίμα τα νέα παιδιά, που όλη η ζωή τους μοιάζει σχεδόν με γυάλα χρυσόψαρου, με τόση χρήση των μίντια που κάνουν.

Ανώνυμος είπε...

Χρησιμοποιήστε Mozzila και βάλτε το add-on: Adblock Plus, θα ξενοιάσετε μια για πάντα από διαφημίσεις, pop-up παραθύρια, κατσαρίδες και άλλα ενοχλητικά.

http://www.youtube.com/results?search_query=Adblock+Plus+how+to+install&aq=f

apeleytheros είπε...

Έχει κάποιες εφαρμογές που τις χρησιμοποιείς στις οποίες δηλώνεις ότι θα κοινοποιηθεί το email σου. Ενδεχομένως να χρησιμοποίησες κάποια τέτοια;

apeleytheros είπε...

Βασικά η συσχέτιση είναι ...τρομερή για να είναι τυχαία. Μπορείς να ζητήσεις το λόγο από την υποστήριξη» μήπως και σου πούνε τίποτα..

Αόρατη Μελάνη είπε...

Ναι, είναι κάπως σα να λες "πούτσες μπλε" και να σου έρχεται στο καπάκι διαφήμιση για χρωματιστά προφυλακτικά.

Αυτό για τις εφαρμογές δεν το σκέφτηκα. Έχω σαν πάγια τακτική να μην χρησιμοποιώ καμμία εφαρμογή, αλλά τι να πω, μπορεί να έκανα κάτι χωρίς να το συνειδητοποιήσω (αυτά τα causes και τέτοια π.χ. που σε ρωτάνε αν θες να σου στέλνουν ηλεμηνύματα, συνήθως λέω όχι, γενικά προσέχω, αλλά πού ξέρεις...)