Πιστή στις αρχές του μπλογκ μου, ανεπίκαιρη όπως πάντα, τώρα που η υπόθεση Νίκος Δήμου vs. Άγιο Φως κοντεύει να γίνει περσινά ξινά σταφύλια, κάθομαι κι εγώ να γράψω ένα αρθράκι με αφορμή όλα αυτά, να βγάλω κι εγώ τον αναγνώστη τον επιούσιο. Η κίνησή μου αυτή - του ετεροχρονισμένου σχολιασμού - θα ικανοποιήσει το δίχως άλλο όσους είναι της γνώμης ότι η Μεγάλη Εβδομάδα δεν είναι κατάλληλη στιγμή να συζητάμε για το Άγιο Φως.
Γεννάται βέβαια η εύλογη απορία, πότε είναι τέλος πάντων κατάλληλη στιγμή να συζητάμε για το Άγιο Φως; Το δεκαπενταύγουστο; Σε ανύποπτο χρόνο, όταν δεν το θυμάται κανείς και κανείς δεν θα ασχοληθεί με αυτά που γράφουμε; Γενικότερα πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να συζητάμε για οτιδήποτε, φερ' ειπείν για τους υποψηφίους των εκλογών; Όταν έχουν τελειώσει και όλα έχουν καταλαγιάσει, για να μην θίξουμε την ευαισθησία κανενός με τα οιονεί προσβλητικά σχόλιά μας; Και τι γίνεται με τις αρχές της δημοσιογραφίας περί επικαιρότητας; Ή μήπως πρέπει και εδώ να γίνονται εξαιρέσεις λόγω θρησκευτικών φρονημάτων; Όποια κι αν είναι η απάντηση σε αυτό, εγώ σατανικά φρόντισα να είμαι εντάξει με όλους, διότι η ανάρτησή μου γίνεται μεν ετεροχρονισμένα, αλλά γίνεται προ της Πεντηκοστής, μέσα δηλαδή στο χρονικό διάστημα που τελεί εν ισχύ ακόμη το "Χριστός Ανέστη" και άρα υποθέτω εντός εμβελείας του Αγίου Φωτός. Δεν ξέρω πότε ακριβώς λήγει και πρέπει να αντικατασταθεί με φρέσκο -ξέρουμε σίγουρα ότι σε ένα χρόνο έχει λήξει, διαφορετικά δε θα μπαίναμε σε τόσα έξοδα και φασαρία να το ξαναφέρουμε - αλλά τι στην ευχή, ο Χριστός είναι ακόμη επί Γης, θα διατηρεί ακόμη και το φως μια τζούρα αγιοσύνη, δεν μπορεί!
Και τι θα πω δηλαδή τώρα εγώ για το Άγιο Φως που δεν ειπώθηκε ήδη; Μάλλον τίποτα - απλώς θα τα ξαναπώ, διότι επανάληψη μήτηρ μαθήσεως, τα λέμε τα λέμε μπας και κάτι περάσει μέσα σε κανένα κρανίο. Τα λένε πολλοί, με πρώτο και καλύτερο, καθώς λέγεται, τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Εφραίμ
(1766-1771) ο οποίος, όπως μεταφέρουν ορισμένοι, κατήργησε την τελετή της αφής διότι, σύμφωνα με προφορική μαρτυρία του, την θεωρούσε "χειροποίητον μηχανουργίαν" και απάτη, αλλά φυσικά την επανέφεραν οι διάδοχοί τους. Άλλοι βεβαίως ισχυρίζονται ότι ουδέποτε εκφράσθηκε έτσι ο Εφραίμ, ότι ο Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης και όσοι μας μεταφέρουν αυτή του την προφορική δήλωση είτε σφάλλουν είτε ψεύδονται. Πιθανόν. Αναρωτιέται ωστόσο κανείς, γιατί να το κάνουν; Οι άπιστοι δεν έχουν ανάγκη τη δήλωση ενός Πατριάρχη για να επιβεβαιώσουν την άποψή τους, και οι πιστοί δεν κλονίζονται με τέτοιες δηλώσεις. Εδώ ούτε καν με αποδείξεις δεν κλονίζεται. Άλλωστε τι αξία θα είχε η πίστη τους διαφορετικά;
Εμένα λοιπόν αυτό που με σοκάρει είναι το γεγονός ότι τρεις αιώνες μετά το διαφωτισμό, σε μια εποχή όπου η πρόοδος της επιστήμης έχει ρίξει φως σε πολλά μυστήρια του παρελθόντος, σε μια χώρα που διεκδικεί την αποκλειστικότητα της κληρονομιάς του αρχαίου ελληνικού πνεύματος, που καμαρώνει ότι γέννησε όλους αυτούς τους φιλοσόφους που έθεσαν τα θεμέλια της επιστήμης, εξακολουθούν όχι απλώς να υπάρχουν αλλά και να επικρατούν κοινωνικά άνθρωποι που βγαίνουν και δηλώνουν στα σοβαρά ότι το Άγιο Φως πράγματι ανάβει θαυματουργά! Δεν είναι η τελετή της αφής που με ενοχλεί - οι τελετές έχουν πλάκα, αν και αν είναι να το κάνουμε, μάλλον προτιμώ κάτι πιο θεαματικό, τύπου Ζουλού ας πούμε - αλλά το γεγονός ότι ένα σωρό άνθρωποι, πραγματικά πιστεύουν ότι ανάβει χωρίς φυσικά μέσα. Και οι άνθρωποι αυτοί ζουν ανάμεσά μας, συναναστρέφονται μαζί μας, τα παιδιά τους πάνε σχολείο με τα δικά μας, οι ίδιοι ενδεχομένως να διδάσκουν κιόλας στο σχολείο των παιδιών μας, και μάλιστα ούτε καν το μάθημα των θρησκευτικών. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν άποψη, ψηφίζουν, πολιτεύονται, βάζουν και υποψηφιότητα και επηρεάζουν τα κοινά.
Άνθρωποι που παίρνουν στα σοβαρά ένα παραμύθι!
Με συγχωρείτε, αλλά αυτό τώρα πρέπει να το σεβαστώ; Αυτό πρέπει να προσέξω να μην τυχόν το θίξω; Μου λένε κατάμουτρα ότι το κεράκι μέσα στον Πανάγιο Τάφο, όπου ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων μπαίνει μόνος του - και φυσικά δεν του κάνει κανείς σωματική έρευνα να δει αν κρατάει σπίρτα ή αναπτήρα, η σκέψη και μόνο θα ήταν ιεροσυλία, άλλωστε κανείς από τους παρευρισκόμενους δεν βρίσκεται εκεί για να ελέγξει την αλήθεια των γεγονότων, όλοι βρίσκονται εκεί για να δεχτούν ό,τι τους σερβίρουν και να εκστασιαστούν - μου λένε δηλαδή ότι το κεράκι αυτό ανάβει μόνο του; Έλεος! Λίγο σεβασμό στη λογική μου!
Μα είναι ωραίο το συναίσθημα, θα μου που κάποιοι, να ακούς τις ψαλμωδίες,να νιώθεις την κατάνυξη, να βιώνεις τη μέθεξη, να βλέπεις μέσα στο σκοτάδι να αναδύεται το φως! Μόνο ωραίο; Εκπληκτικό φίλε μου! Ποιος λέει το αντίθετο; Αλλά το να τρως παράλληλα κουτόχορτο, εγώ προσωπικά δεν το βρίσκω καθόλου ωραίο και να με συμπαθάτε. Θέλετε τελετή αφής; Κάντε τελετή αφής. Είναι ανάγκη να παραμυθιάζεστε και ότι η λαμπάδα ανάβει ως δια μαγείας - και μάλιστα ούτε καν με ταχυδακτυλουργικά κόλπα, απλώς και μόνο επειδή βγαίνει ένας γενειοφόρος τύπος ντυμένος στα χρυσά και σας διαβεβαιώνει ότι έτσι έγινε; Πάτε καλά; Και δε σας φτάνει να παραμυθιαστείτε, αλλά θέλετε να σας παίρνουν και όλοι οι υπόλοιποι στα σοβαρά και να το σέβονται αυτό; Και σας να μην έφταναν όλα αυτά, θέλετε και να σας πληρώνουμε όλοι εμείς τα έξοδα για να έρχεται το καντηλάκι αεροπορικώς και να κάνουν καραγκοζιλίκια ένα τσούρμο κρατικοί αξιωματούχοι επί τη αφίξει του; Έλεος.
Θέλετε τελετή αφής; Κάντε τελετή αφής. Με φανφάρες και εφέ, αλλά με αυτοσυνείδηση και ειλικρίνεια. Αναγνωρίζοντας, στον εαυτό σας και στους άλλους, ότι όλο αυτό είναι μια τελετουργία στημένη από ανθρώπους για ανθρώπους, χωρίς "μεταφυσικές" παρεμβάσεις, με την έκσταση που πηγάζει από τη μέθεξη και μόνο (Λες και είναι λίγο αυτό... μα τις εστίν πλούσιος, αδελφοί μου; Ο εν τω ολίγω αναπαυόμενος. Λίγη ταπεινότητα επιτέλους.). Πώς ειπατε; Δεν φτιάχνεστε αρκετά έτσι; Με συγχωρείτε φίλοι μου, αλλά αν θέλετε να φτιαχτείτε, υπάρχουν και κάτι ουσίες που προορίζονται γι' αυτό, και εκεί πάλι τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: ξέρει κανείς ότι τριπάρει και δεν κυκλοφορεί μετά διαλαλώντας δεξιά και αριστερά ότι είδε φώτα να ανάβουν θαυματουργά.
Θέλετε τελετή αφής; Κάντε τελετή αφής. Όπως κάνουν στη Ολυμπία όταν ανάβουν τη φλόγα. Με κατάνυξη και μουσικές και χιτώνες και ό,τι άλλο τραβάνε τα γούστα σας, αλλά με τη γνώση και τη συναίσθηση ότι η φλόγα ανάβει με φυσικό τρόπο. Λες και δεν είναι αρκετά θαυματουργό το λέιζερ, και τα σπίρτα ακόμη μη σας πω. Αλλά βέβαια, το "μεταφυσικό" άναμμα έχει άλλο γούστο... Πάει καλά, αλλά με δικά σας έξοδα παρακαλώ, και χωρίς να μου φουσκώνετε σαν παγώνια και να κάνετε σαν μωρό που του πήραν την καραμέλα μόλις κάποιος τολμήσει να σας πει τα πράγματα όπως είναι.
Τα είπε και ο φίλος μου Αντώνης Ανδρεάδης στο ιστολόγιο "Ο Κλόουν": Είμαστε σοβαροί;". Τα είπε και καλύτερα, διότι τα είπε πολύ πιο χύμα και χοντρά, έτσι που να σηκώνουν μηνύσεις βάσει του περίφημου πλέον νεκραναστημένου άρθρου του Π.Κ. περί βλασφημίας και καθύβρισης θρησκεύματος. Αρκετά χοντρά ώστε να θιχτούν ακόμη και οι πιο μετριοπαθείς και ανεκτικοί πιστοί, πόσο μάλλον αυτοί που θίγονται και μόνο από το γεγονός ότι δε νηστεύεις τη Μεγαλοβδομάδα για να τους κάνεις παρέα και δεν βάζεις στο ντουλάπι τις απόψεις σου για να μην τους χαλάσεις το κλίμα. Πες τα Αντώνη σε παρακαλώ, εγώ δεν τα λέω έτσι μη χαλάσω το χαμηλό προφίλ και φύγει καμιά τρίχα από τον κότσο μου, πες τα εσύ, να αγιάσει το στοματάκι σου.
Μα θα μου πείτε, είναι σωστό να θίγουμε το θρησκευτικό αίσθημα των συνανθρώπων μας; Είναι σωστό να τους προσβάλλουμε τα ιερά και τα όσιά τους; Δεν οφείλουμε, βρε αδελφέ, λίγο σεβασμό σε όλα αυτά;
Ε όχι, αγαπητοί μου, δεν οφείλουμε κανένα σεβασμό σε αυτά.
Αλλά τα περί σεβασμού θα τα πούμε στο επόμενο επεισόδιο.
Μέχρι τότε, ανάφτε κάνα φως.
Δεν αντέχω άλλο σκοτάδι.
7 σχόλια:
Γεια σου Αόρατη!
Φρονώ ότι διαπράττεις παχύτατο φάουλ με αυτό:
"Και οι άνθρωποι αυτοί ζουν ανάμεσά μας, συναναστρέφονται μαζί μας, τα παιδιά τους πάνε σχολείο με τα δικά μας, οι ίδιοι ενδεχομένως να διδάσκουν κιόλας στο σχολείο των παιδιών μας, και μάλιστα ούτε καν το μάθημα των θρησκευτικών. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν άποψη, ψηφίζουν, πολιτεύονται, βάζουν και υποψηφιότητα και επηρεάζουν τα κοινά."
Είναι η επιτομή τού "ρατσισμού": δεν ανέχεσαι το(ν) διαφορετικό. Κάνεις αυτό που οι θρησκόληπτοι συνάνθρωποί μας κάνουν ανά τους αιώνες.
(Εντάξει, εδώ υπάρχει μεγάλο θέμα - "πώς να πολεμήσεις το φασισμό χωρίς φασισμό;")
Και βέβαια ισχύει ότι ο καθένας μας έχει τους προσωπικούς του μύθους - που κάπου τού είναι παντελώς απαραίτητοι για να ζει / επιβιώνει, χωρίς να λαλήσει.
Θα ιδρύσεις αστυνομία τού απόλυτου ορθολογισμού;
Σιγά...
Το 93,27% των ανθρώπων που πιστεύει ότι το κεράκι το ανάβει ο Πανάγαθος μέσα στη σπηλίτσα, δεν πιστεύω ότι είναι πιο επικίνδυνο για την κοινωνία από άλλους ανθρώπους που δεν το πιστεύουν - αλλά πιθανόν έχουν άλλα κωλύματα, άμεσα πιο επικίνδυνα (πολιτικό αυταρχισμό, οικονομική απληστία κ.λπ.).
Στο κάτω κάτω, αυτό το ψέμα είναι πλέον ζυμωμένο στην κοινή συνείδηση τού λαού. ΔΕΝ λέω ότι δεν συμφωνώ ότι καλό είναι να εκλείψει, λέω ότι δεν συνδέεται απαραίτητα, με κάτι άμεσα επικίνδυνο σε επίπεδο ατόμων.
Προσωπικά θα ανησυχούσα περισσότερο αν κάποιος κήλερ-νεοφιλελεύθερος δίδασκε το παιδί μου στο σχολείο, παρά ένας που πιστεύει στην άμωμο σύλληψη και στη θαυματουργή αφή.
Στο κάτω κάτω, κυριολεκτικά, από τη στιγμή που πιστεύεις στον Θεό (όπως τον παρουσιάζει η θρησκεία μας), μια χαρά ικανός είσαι να πιστεύεις και την θαυματουργή αφή.
Ε, δεν έχω πρόβλημα με τους θρήσκους. Δεν δικαιούμαι να έχω πρόβλημα από τη στιγμή που δεν μπορώ να κάνω κάποιον τόσο ευτυχισμένο όσο μπορεί να τον κάνει μία βαθιά πίστη.
Για το ποιος πληρώνει το βαρκάρη, εντάξει, πρέπει να γίνει ο διαχωρισμός κράτους - εκκλησίας και σταδιακά το κράτος να σταματήσει τις λογής επιχορηγήσεις και υποστήριξη.
Αλλά το θέμα τι πληρώνουμε ως κοινωνία (και γιατί) είναι πιο περίπλοκο. Αρκετοί για παράδειγμα θα επιχειρηματολογούσαν να μην χρηματοδοτείται από τον κρατικό κορβανά η διοργάνωση διεθνών αθλητικών αγώνων.
Τέλος, για το πότε συζητάμε κάτι:
Δεν είναι αντίστοιχο το παράδειγμα με τις εκλογές που φέρνεις.
Στις εκλογές κατ' εξοχήν πρέπει να γίνεται συζήτηση για τα υπέρ ή κατά των υποψήφιων ατόμων και στων υποψήφιων πολιτικών συστημάτων.
(Βέβαια, όχι μόνο στις εκλογές.)
Η θαυματουργή αφή (και τα συμπαραμαρτούντα), είναι ένα θέμα γιορτής/τελετής, για το οποίο - πέρα από την επικαιρότητα - δεν έχει σημασία πότε θα το θίξεις.
Αν το θίξεις την ώρα που ο άλλος γιορτάζει, ε μάλλον συντελείς σε πολεμικό κλίμα.
Αλλά οπωσδήποτε έχεις δικαίωμα να το θίξεις (και τότε)... Απλά δεν έχεις τακτ (απέναντι στο 93,27% που προανέφερα).
Idom
Πες τα χριστιανή μου, και μην ανησυχεις καποιοι σε διαβαζουν.
Δηλαδή ανάβει... μαγικά! Αλλιώς τι συζητάμε... Όμως και συ ιερόσυλη μέρα που βρήκες να μας φωτίσεις... Τρίτη και 13;
Κάνε όμως λίγο πιο περίπλοκη αυτήν την εικόνα με "την πρόοδο της επιστήμης"... Ας πούμε, όλη η αποικιοκρατία του 19ου και 20ου αιώνα νομιμοποιήθηκε ηθικά από την επιστήμη. Η στάση των λευκών κατακτητών ήταν: είστε ζώα και ερχόμαστε να σας κάνουμε ανθρώπους, να σας φέρουμε τα τρία μεγάλα αγαθά, τον Πολιτισμό, την Επιστήμη και τον Χριστιανισμό. Και βέβαια τον λογαριασμό θα τον πληρώσετε εσείς, ακόμα και με το αίμα σας.
Ευγονική, προγράμματα αναγκαστικής στείρωσης σε ΗΠΑ και Ευρώπη, τεστ IQ για τον εντοπισμό των "ελαφρόμυαλων", εκτοπισμός εκατομμυρίων γηγενών σε όλο τον κόσμο για να κατασκευαστούν φράγματα, αυτοκινητόδρομοι, ορυχεία κ.λπ., όλα επιστημονικά. Όλα επιστήμη.
Εδώ που ζω, όλα τα καθάρματα στο όνομα της επιστήμης έρχονται. Αυτήν επικαλούνται, καθώς και την ανώτερη, πανεπιστημιακή τους μόρφωση.
Κάνε λίγο πιο περίπλοκη αυτήν την εικόνα με την "πρόοδο της επιστήμης"... Κοστίζει σε αίμα, δεν είναι αστείο.
Idom, μάλλον έχεις δίκιο, το συγκεκριμένο διαφορετικό δυσκολεύμαι να το καταπιώ. Εννοείται ότι σέβομαι το δικαίωμά του στη διαφορετικότητα - στο βαθμό που δεν θέλει να μου τη χώσει και μένα κολλάρο με το ζόρι και που δεν πληρώνω εγώ τα δικά του γούστα - αλλά δεν μπορώ να πω ότι μου αρέσει κιόλας. Για να πω την αλήθεια, αυτού του είδους το "μαγικό" σκεπτικό το θεωρώ επικίνδυνο - εσύ όχι, οκέι, τι να γίνει είμαστε διαφορετικοί. :)
Δε μου φαίνεται όμως ρατσιστικό το να φρικιώ στη σκέψη ότι μπορεί ας πούμε να μας κυβερνά ένας πρωθυπουργός που συνομιλεί με την Παναγία ή ότι μπορεί να κυβερνά ένα από τα μεγαλύτερα έθνη του κόσμου ένας πρόεδρος που συνομιλεί με το θεό. Μου φαίνεται μια πολύ εύλογη ανησυχία. Άλλωστε δεν είπα πουθενά ότι πιστεύω πως θα έπρεπε να τους στερηθούν τα πολιτικά ή άλλα δικαιώματα - απλώς εκφράζω τον προβληματισμό μου για το πώς λειτουργούν οι άνθρωποι αυτοί όταν μετέχουν στα κοινά.
Elias, αυτό που λες αν καταλαβαίνω καλά είναι η επιστήμη διαστρεβλώνεται και χρησιμοποιείται κατά καιρούς ως άλλοθι για δικαίωση της εξουσίας - όπως γίνεται και με τη θρησκεία και σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό.
Αυτό που λέω εγώ όμως δεν είναι ότι η επιστήμη είναι "καλή", μην πέσουμε στα κλισέ της τάχαμου "θεοποίησης" της επιστήμης, της "επιστημολατρείας" και του "επιστημονισμού", ποτέ μου δεν ισχυρίστηκα κάτι τέτοιο. Η επιστήμη είναι μια μέθοδος απόκτησης γνώσης, το πώς θα χρησιμοποιήσεις τη γνώση δεν σου το λέει η επιστήμη, το καθορίζουν οι ηθικές αξίες σου, οι οποίες είναι υποκειμενικές (ναι, είμαι του ηθικού σχετικισμού).
Αυτό που είπα - και το είπα παρεμπιπτόντως, δεν είναι η ουσία της ανάρτησής μου αυτή - είναι ότι ενώ έχουμε πλέον τη δυνατότητα να διαπιστώσουμε αν τα κεριά ανάβουν θαυματουργά ή όχι, πολλούς από εμάς όχι μόνο δεν μας ενδιαφέρει καν, αλλά προτιμάμε να μην το διαπιστώσουμε, να μην αποκτήσουμε γνώση, να μείνουμε στο στάδιο του μύθου και της μαγείας. Και αυτό ειλικρινά με θλίβει.
Σωστότατη η παρατήρησή σου για τους αγαπητούς μας αρχηγούς κρατών που συνομιλούν με Παναγία, Θεό κ.λπ..
Βέβαια, στην πράξη απέχει το να "πιστεύεις" (λίγο θολά) στην θεία ανάφλεξη τού κεριού (και μάλιστα για τον εαυτό σου), από το να ακούς φωνές (και μάλιστα να το διαφημίζεις και να το χρησιμοποιείς ως επιχείρημα για την πολιτική σου).
[By the way βέβαια, ο Μωυσής και ο Μωάμεθ, ακριβώς αυτό έκαναν και όντως γίναν σημαντικοί ηγέτες για τους λαούς τους - αλλά τώρα, καλύτερα μην περιπλέξουμε τα πράματα.]
Εδώ επίσης υπάρχει μία σημαντική διαφοροποίηση: κατά πόσο ο πράιμίνιστερ είναι καρααπατεώνας και μάς λέει για "συνομιλίες" για τις οποίες έχει επίγνωση ότι τις κατασκευάζει ή κατά πόσο πράγματι "ακούει φωνές".
Και τους δύο θα τους θεωρούσα ακατάλληλους, αλλά για διαφορετικούς λόγους τον καθένα - όπως και θα περίμενα διαφορετικά εγκλήματα από τον καθένα.
[Όπως επίσης, υπάρχει σωρεία άλλων κωλυμάτων / συμπεριφορών κάποιων συνανθρώπων μας, για τις οποίες θα τους θεωρούσα ακατάλληλους (ή έστω: μάλλον ακατάλληλους) για ηγέτες.
Π.χ. βάζω πολλούς αρνητικούς πόντους βαθμολογίας στους "αρχαιοελληναράδες" πολιτικούς.]
Άσχετο από τα παραπάνω όμως, οπωσδήποτε έχω άλλες απαιτήσεις (δηλ. δικαίωμα για απαιτήσεις) από τον πράιμίνιστερ και άλλες από τον γείτονα περιπτερά μου που έκανε τάμα να γίνει χατζής. Και φυσικά άλλα κριτήρια!
Εν γένει εγώ έχω στρατευθεί με αυτούς που θεωρούν απάτη την αφή το "Άγιου Φωτός" και σε κατ' ιδίαν ή δημόσιες συζητήσεις αυτό υποστηρίζω. Αλλά όχι, δεν με ενοχλεί στα σοβαρά, η άλλη άποψη (και οι φορείς της!) per se, τουλάχιστον όσο δεν την περνάει μέσα στο επάγγελμά του.
Πάντως μού φαίνεται αρκετά ενδιαφέρον, να ξεκινήσεις μία διαδικτυακή ψηφοφορία τού στυλ:
Τι θα σάς ενοχλούσε περισσότερο σε έναν πολιτικό; Αν δήλωνε ότι συνομιλεί μία ώρα την ημέρα, με:
α) την Παναγία
β) τον σκύλο του
γ) έναν εξωγήινο φίλο του
δ) ένα νεφελίμ
ε) την πεθαμένη γυναίκα του (ή τον πεθαμένο άντρα της)
στ) τον πρόεδρο τής λέσχης Μπίλντενμπεργκ
ζ) το γεννητικό του όργανο
η) τον αρχηγό τού κύριου αντίπαλου κόμματος
θ) τον αρχηγό τής τοπικής μαφίας
ι) τον αρχηγό τού ισχυρότερου κράτους στον κόσμο
κ) τον ομόφυλο εραστή του (ή ερωμένη της)
Καλά στα λέει και ο Elias.
"Πάντα" τσουβαλιάζεις και γενικεύεις τα πράματα και θέτεις αυστηρούς κανόνες και πρωτόκολλα.
Ταλιμπανίτσα θα γίνεις όταν μεγαλώσεις!
Μουτς!
Idom
Δημοσίευση σχολίου